Telepraca – dogodna forma pracy nie tylko dla osób niepełnosprawnych

Luty 22 2016 11:00AM

Wraz z rozwojem technologii internetowych wzrosło zainteresowanie telepracą. W ostatnich latach z tej elastycznej formy pracy coraz częściej korzystają nie tylko osoby niepełnosprawne. Oferuje ona wiele zalet -zarówno pracownikom, jak i ich pracodawcom. Co to jest telepraca i jakie przepisy ją regulują?

niepełnosprawny

Telepraca – nowa forma wykonywania pracy

Telepraca nie jest nowym rodzajem pracy, a jedynie formą jej wykonywania na odległość. Według art. 675 § 1 Kodeksu Pracy (j.t. – Dz.U. z 2014r. poz. 1502 z późn. zm.) telepraca jest to praca regularnie wykonywana poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Definicję „środków komunikacji elektronicznej” znajdziemy w art. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.  o świadczeniu usług drogą elektroniczną (j.t. – Dz.U. z 2013r. poz. 1422 z późn. zm.), zgodnie z którą są to wszelkie rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne, porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi a w szczególności pocztę elektroniczną”. I choć przepis dopuszcza wykorzystanie wielu różnych urządzeń (telefon, faks, itp.), to w głównej mierze telepraca wykonywana jest przy pomocy Internetu.

Telepraca – ani kara, ani nagroda

Telepraca to forma pracy, której wprowadzenie wymaga zgody obu stron umowy o pracę. Nie można pracownika zmusić do pracy w tejże formie. Nie jest dopuszczalne także powierzenie wykonywania pracy w formie telepracy na podstawie art. 42 § 4 Kodeksu pracy, tj. powierzenie na okres 3 miesięcy w roku kalendarzowym pracy rodzajowo innej. Odmowa pracownika dotycząca podjęcia pracy w formie telepracy nie może lec u podstaw wypowiedzenia umowy o pracę temu pracownikowi. Warto także zauważyć, że kodeks pracy traktuje telepracownika na równych prawach z innymi pracownikami. Nie może być on bowiem w żadnym razie gorzej traktowany – tak w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania jak i np. dostępu do szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Telepraca charakteryzuje się takimi samymi cechami jak klasycznych stosunek pracy. Stronami umowy są pracodawca zatrudniający telepracownika oraz telepracownik. Umowa o telepracę zasadniczo nie różni się od zwykłej umowy o pracę. Powinna ona określać takie elementy jak rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę, termin rozpoczęcia pracy oraz warunki wykonywania pracy. A co najważniejsze, powinna ona również określać sposób korzystania ze środków komunikacji elektronicznej. Według Kodeksu pracy to pracodawca jest zobowiązany do dostarczenia pracownikowi odpowiedniego sprzętu. Można także naturalnie ustalić odrębną umową, że telepracownik będzie korzystał z własnego sprzętu, za co przysługiwał mu będzie stosowny ekwiwalent pieniężny.

Telepraca – korzyści dla pracownika i pracodawcy

Z uwagi na specyfikę oraz inne uwarunkowania, telepraca znajduje zastosowanie tylko w niektórych profesjach, albowiem oczywistym jest, że jedne są do niej bardziej predestynowane, a drugie mniej. Obecnie ta forma pracy szczególnie popularna jest w branży IT. Chętnie korzystają z niej także dziennikarze, tłumacze i architekci. Bardzo rozpowszechniona jest wśród osób niepełnosprawnych. Dla tej grupy osób oraz matek wychowujących małe dzieci to bardzo dogodna forma wykonywania pracy. Dzięki niej mogą pogodzić własne obowiązki rodzinne z pracą zawodową. Telepraca to jednak także duży atut dla pracodawcy. Nie dość, że może on skorzystać z usług osób znajdujących się nawet po drugiej stronie świata, to pozwala również znacznie zoptymalizować koszty zatrudnienia – gdyż mimo konieczności zapewnianie telepracownikom sprzętu, nie musi ponosić kosztów związanych z najęciem większej  powierzchni biurowej, miejsc parkingowych oraz ewentualnej pomocy biurowej.

Źródła, na podstawie których opracowano artykuł:

https://www.mpips.gov.pl/prawo/obowiazujace-prawo/prawo-pracy/

http://www.kancelaria-szip.pl/strefa-wiedzy/44,kilka-uwag-na-temat-zatrudniania-pracownikow-w-formie-telepracy.html

http://zielonalinia.gov.pl/upload/baza-aktow-prawnych/032.pdf

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19740240141

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Oklejanie samochodów sposobem na skuteczną reklamę Twojego biznesu

    Biznes rządzi się swoimi prawami i wymusza na biznesmenach kładzenie dużego nacisku...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.